Siavash Ghomayshi
سیاوش قمیشی (زادهٔ ۲۱ خرداد ۱۳۲۴ در دزفول خوزستان)، آهنگساز و خواننده سرشناس ایرانی مقیم لس آنجلس است. سیاوش قمیشی تاکنون ۱۸ آلبوم موسیقی و ۱۴ تک آهنگ منتشر کردهاست. او به عنوان پدر سبک موسیقی ترنس در ایران شناخته میشود. تنها فرزند او علیرضا قمیشی خوانندهٔ مقیم ایران هست.
ادامه مطلب...
سیاوش قمیشی کوچکترین فرزند خانوادهٔ خویش است و دو برادر به نامهای سیروس و سیامک و یک خواهر به نام سیمین دارد.او در سن ۹ ماهگی به همراه خانواده از دزفول به تهران مهاجرت کرد. سیاوش ۶ سال داشت که یکی از برادرانش آکاردئون میآموخت و مادرش پیانو را زیر نظر یک معلم روس به نام اُلگا میآموخت. او از شنیدن صدای نواختن آنها لذت بسیاری میبرد و در عین کودکی و با اینکه پایش به پدالهای پیانو نمیرسید به پشت ساز مادرش (پیانو) مینشست و با پدالهای آن بازی میکرد. همین بازیها به همراه صداهائی که از این ساز خارج میشد به او احساس خوبی میداد و همانجا بود که سیاوش به موسیقی علاقهای ویژه پیدا کرد.
سیاوش ۱۲ سال داشت که هر روز از مسیر مدرسه تا خانه هر روز از جلوی یک مغازهٔ کفش فروشی رد میشد که در ویترینش یک گیتار برای تزئین دکور آویزان کرده بودند. آن گیتار توجه او را به خود تا جایی جلب کرد که یک روز او با پدرش راجع به خرید آن گیتار صحبت کرد اما پدر با این موضوع مخالفت کرد. چندی بعد به مناسبت روز تولد سیاوش، پدر از سر تصمیم خود بازگشت و همان گیتار را برای سیاوش خرید. او مدتی با همان گیتار ناکوک به صورت غیر حرفه ای مینواخت تا اینکه روزی در یک کاباره که ویگن میخواند شرکت کرد. زمانی که ویگن آنتراکتی در میان اجرای خود داده بود، سیاوش فرصت را غنیمت شمرد و نزد او رفت و نحوه کوک گیتار را از او پرسید. ویگن او را به پشت صحنه برد و کوک گیتار را بهاو یاد داد. بعد از آن روز سیاوش مدتها آهنگهای ویگن را گوش میکرد، میخواند و مینواخت.
سیاوش ۱۳ ساله بود که خوانندهای به نام ضیا به او پیشنهاد داد تا به عنوان نوازنده گیتار با او که او هم گیتار میزد، همکاری کند. این بار هم پدر با سیاوش مخالفت کرد. بعدها سیاوش از ضیا شعری گرفت و آهنگی را به صورت زمزمه روی آن گذاشت و ضیا هم از آن استقبال کرد. سپس ضیا آن را در رادیو اجرا کرد و آهنگ معروف شد؛ بنابراین سیاوش اولین آهنگ خود را با نام «ای قایقران» برای ضیاء خوانندهٔ معروف آن سالها ساخت.
در تابستان سال ۱۳۳۸ شمسی (۱۹۵۹ میلادی) برادر بزرگتر سیاوش که از لندن به تهران آمده بود، هنگام بازگشت، سیاوش را نیز با خود به لندن برد. سیاوش که ۱۴ سال سن داشت به لندن نزد خواهر و برادرش رفت و در آنجا تحصیل کرد. زمانی که سیاوش هفده یا هجده ساله بود شبها در کلابها (باشگاههای شبانه) با خوانندگی و نوازندگی در گروههای مختلف، خرج زندگی و تحصیل خود را در میآورد. آن زمان موسیقی پاپ در لندن جاری بود و هنوز موسیقی راک به آن صورت شکل نگرفته بود. او چندین سال در انگلستان به عنوان گیتاریست و خواننده (به زبان انگلیسی) در بندهای Avengers و Insects و دیگر بندها به فعالیت پرداخت. فضای آن سالهای لندن مصادف بود با اوج فعالیتهای گروههای معروف موسیقی آن زمان یعنی گروههای رولینگ استونز، بیتلز و پینک فلوید. فضای هنر موسیقی آن سالهای لندن که با فعالیتهای گروههای معروف موسیقی به نوعی مهد آن روزهای موسیقی دنیا شده بود بسیار بر سبک هنر موسیقی سیاوش قمیشی تأثیر گذاشت و خود او همواره حضوش در لندن آن سالها را یک توفیق بزرگ برای خود میداند.
او سرانجام موفق به اخذ مدرک کارشناسی ارشد موسیقی در رشته آهنگسازی از دانشگاه Royal Society of Arts واقع در لندن شد.سیاوش در ۲۵ سالگی در سال ۱۳۴۹ به ایران بازگشت. در ایران، او همچون سالهای گذشتهٔ اقامتش در لندن، در گروههای مختلفی از جمله The Rebels و Black cats فعالیت کرد.
سیاوش قمیشی در تهران به عنوان کیبوردیست و خواننده (به زبان انگلیسی) در گروهی به نام The Rebels (ترجمه فارسی: شورشیان) به همراه شهرام شبپره (که خود او بنیانگذار این گروه بود)، همایون جمالی و کامبیز معینی همکاری کرد. در این گروه سیاوش قمیشی به عنوان کیبوردیست و خواننده آهنگهای با ریتم کند، شهرام شبپره به عنوان جازیست و خواننده آهنگهای با ریتم تند، همایون جمالی به عنوان بیسیست و کامبیز معینی به عنوان گیتاریست فعالیت میکردند.
سیاوش قمیشی در تمام این سالها در گروههای مختلف نوازندگی میکرد و خوانندگیش تنها به زبان انگلیسی محدود میشد. در این سالها گاهی بر روی ترانههای فارسی که به دستش میرسید آهنگ میساخت و در خانه، پیش خودش ساز میزد و آنها را میخواند و برخی از آن اجراهای خصوصی خود را با ضبط صوتی که در اختیار داشت ضبط میکرد. امروزه برخی از این آهنگها با کیفیتی پایین در قالب یک آلبوم غیررسمی به نام عروسک شب، گردآوری شدهاند.
سیاوش در سال ۱۳۵۳ آلبوم فرنگیس را که بیشتر تنظیمهای آن را ناصر چشم آذر انجام داده بود، منتشر کرد. در این آلبوم آهنگی وجود داشت به نام فرنگیس که به سرعت در میان مردم محبوب شد و برای اولین بار نام سیاوش قمیشی بر سر زبانها افتاد. سیاوش در این سالها برای خوانندگان مختلفی همچون عارف، امیر رسایی، ابی، داریوش، رامش، بتی، افشین مقدم و دیگران آهنگسازی کرد. در سال ۱۳۵۶ موسیقی فیلم بوی گندم به کارگردانی امیر مجاهد و فرزان دلجو به او سپرده شد. همچنین سازمان رادیو و تلویزیون ملی ایران آهنگسازی برای موزیک پخش بازیهای جام جهانی فوتبال ۱۹۷۸ آرژانتین را به او سپرد.
سیاوش قمیشی سرانجام در سال ۱۳۵۷ (۱۹۷۸) و پس از انقلاب به همراه تعداد زیادی از هنرمندان ایران را ترک کرد. او ابتدا به انگلستان رفت و بعد از چند ماه، در سال ۱۹۷۹ به شهر لس آنجلس آمریکا رفت و تاکنون در این شهر اقامت دارد.او ایران را ترک کرد چرا که او موسیقیدان بود و همانطور که خود میگوید به غیر از موسیقی کار دیگری بلد نبود و رژیم بعدی را مخالف با موسیقی میدیده است.
سالهای اول زندگی در لس آنجلس برای سیاوش و دیگر خوانندگان و هنرمندان ایرانی بسیار سخت و دشوار گذشت. سیاوش در همان اولین ماههای ورود به آمریکا، در شهر یونیورسال سیتی کالیفرنیا شبها به کلابها میرفت و موسیقی آنها را تماشا میکرد. در همین کلابها با گروهی آشنا شد که به دنبال یک نوازندهٔ کیبورد و خواننده بودند. سیاوش حدود یک سال با آنها که ۴ نفر آمریکایی بودند همکاری کرد. در همان ماههای اول ورودش به آمریکا بود که با کمک دوستش آلبوم خواب بارون را منتشر کرد. بعد از آن، به مدت چندین سال نخواند و فقط به کار آهنگسازی برای خوانندگان روی آورد و سرانجام در سال ۱۳۷۱ با همکاری مسعود فردمنش آلبوم حکایت را منتشر کرد و با این آلبوم رسماً فعالیتهای خوانندگی خود را تا به امروز ادامه داده است.
سیاوش قمیشی عاشق فصل پاییز و باران و گلها و درختها و حیوانات است. در اکثر آثار او این عناصر نیز به چشم میخورند. او بیش از هر چیز عاشق حرفهٔ آهنگسازی و کار در استودیو است. او به نقاشی و نویسندگی نیز علاقمند است اما هیچگاه در این دو عرصه فعالیتی نداشته است. او در خانه خودش گلدانهایی دارد که بسیار به آنها میرسد و آنها را دوست دارد. همچنین به سگها و گربهها بسیار علاقه دارد. سیاوش قمیشی غم را به خاطر عمق زیادش دوست دارد اما بر خلاف فضای غمناک بیشتر آهنگهایش، انسانی شاد، امیدوار و شوخطبع است. او حال و هوای آهنگهایش را ناشی از شعر آنها میداند. او سادگی و صداقت را از ویژگیهای موسیقی و خصوصیات رفتاری خودش میداند. سیاوش بیشتر وقت خود را در خانه میگذراند. شبها تا دیروقت بیدار است و به موزیک گوش کردن و کتاب خواندن و ساز زدن (بیشتر به شکل بداهه نوازی) مشغول است.
سیاوش قمیشی اولین هنرمند ایرانی است که توانسته است برای خود هم ترانه بگوید، هم آهنگسازی کند و هم خواننده آن باشد. او به مدت چندین سال هم در ایران و هم در خارج از ایران هیچگاه قصد خواننده شدن به زبان فارسی را نداشت و یکی از دلایل وقفه های طولانی و چندین ساله بین آهنگها و آلبومهای او تا قبل از سال ۱۳۷۱ (یعنی مجموعه آهنگهای عروسک شب، آلبوم فرنگیس و آلبوم خواب بارون)؛ همین مسئله بوده است. او حرفهٔ خوانندگی را به طور جدی در سال ۱۳۷۱ زمانی که ۴۷ سال داشت با آلبوم حکایت شروع کرد.
سیاوش قمیشی چندان به برگزاری کنسرت برای خود علاقهای ندارد. او همواره پیگیر موسیقی روز دنیاست و به موسیقیهای معتبر و روز دنیا گوش میدهد و همانگونه که خود میگوید سعی میکند تا قسمتهای خوب آن موسیقیها را در موسیقی خود پیاده کند و سعی در ارائه کارهایی با کیفیت بالا دارد. این مسئله در دو آلبوم نقاب و بی سرزمین تر از باد نیز اتفاق افتاد و سیاوش قمیشی این دو آلبوم را بر جریان موسیقی داخل ایران تأثیرگذار میداند. سیاوش قمیشی تاکنون به سبکهای راک، پاپ، ترنس و هاوس موسیقی ساخته و خوانده است و همانگونه که در وبسایتش آمده به عنوان پدر موسیقی ترنس در ایران شناخته میشود.
سیاوش قمیشی با ترانهسرایان و تنظیمکنندگان خوب و جوان مقیم ایران همکاری نزدیکی دارد. در وبسایت او قسمتی برای فرستادن ترانه وجود دارد تا هر کسی بتواند از این طریق ترانه خود را ارسال کند. این ترانههای ارسالی که تعداشان بسیار زیاد میباشند توسط سیاوش قمیشی بررسی شده و ممکن است بهترینهای آنها برای تکآهنگهای جدید انتخاب شوند.
سیاوش قمیشی، آن دسته از خوانندگانی را که شبیه به او میخوانند دوست دارد و از آنها ناراحت نمیشود. چون این موضوع را نشان دهندهٔ علاقه و توجه آنها به سبک خودش میداند. اما به آنها توصیه میکند تا شخصیت هنری و خلاقیت خودشان را داشته باشند و از شبیه کار کردن و کپی کاری پرهیز کنند تا شخصیت مستقل هنری خود را داشته باشند. سیاوش قمیشی در زمینه موسیقی رپ، سروش لشگری با نام هنری هیچکس را به عنوان یکی از بهترینهای ایران از نظر طرز اجرای فنی صحیح این موسیقی معرفی کرده است. سیاوش قمیشی در سالهای اخیر به دلیل مشکلات اقتصادی که برای کمپانیهای پخش موسیقی در آمریکا به وجود آمده است، مانند بسیاری از خوانندگان دیگر ایرانی ساکن آمریکا، به ساختن تک آهنگ به فاصلهٔ هر چند ماه یک بار روی آورده است.
سیاوش قمیشی بارها از زندگی در شهر شلوغ لس آنجلس انتقاد کرده است و قصد مهاجرت از لس آنجلس به شهری دیگر برای سکونت داشته است اما هر بار به دلیلی موفق به انجام این کار نشده است.
آهنگسازی و تنظیم
بسیاری از ترانههایی که سیاوش قمیشی، آهنگسازی آنها را بر عهده داشته است، دارای تنظیم متفاوتی نسبت به دیگر آهنگهای ایرانی همزمان خود بودهاند. او تا به حال تنظیم بسیاری از آهنگهایی را که برای خود و دیگران ساخته است به افرادی غیر ایرانی و مورد تأیید خود سپرده است. نظیر آلبوم هوای خونه برای خود و آلبوم ستارههای سربی (به جز آهنگ قبله) برای ابی که تنظیم هر دو آلبوم را به استیو مک کرام (موزیسین آمریکایی) سپرده است. حال و هوای موسیقی راک، جاز، بلوز، هاوس و ترنس در بسیاری از کارهای او مشهود است.
سیاوش قمیشی خود را با موسیقی روز دنیا همگام میکند و آثارش را مطابق با استانداردهای روز دنیا عرضه میکند. موسیقی او حس و حال و فضای خاص خود را دارد.
سیاوش قمیشی برای بسیاری از خوانندگان پاپ ایران آهنگسازی کرده است و اکثر این آهنگها با محبوبیت از طرف مردم مواجه شدهاند. او تاکنون یک آلبوم کامل برای لیلا فروهر به نام «قصه من، قصه تو» در سال ۱۳۸۰ و دو آلبوم کامل برای ابی به نامهای ستارههای سربی در سال ۱۳۷۴ و شب نیلوفری در سال ۱۳۸۲ و یک آلبوم کامل برای فیروزه رسولی به نام زمونه در سال ۱۳۸۶ را آهنگسازی کرده است. آلبوم ستارههای سربی که تماماً تحت نظر سیاوش با تنظیم استیو مک کرام و کاظم عالمی ضبط و تولید شد، به قدری محبوب شد که بسیاری از مردم از جمله خود ابی این آلبوم را موفقترین آلبوم ابی در طول تمام سالهای فعالیت خوانندگیش میدانند. سیاوش کار آهنگسازی برای آهنگ «کی اشکاتو پاک می کنه» از آلبوم ستارههای سربی ابی را در شب یلدا تا نیمههای شب به پایان رسانده است.
آلبوم شب نیلوفری را میتوان اوج پختگی هنر خلق ملودی سیاوش قمیشی به حساب آورد. این آلبوم هفت سال بعد از آلبوم ستاره های سربی ضبط شد. ساخت این آلبوم بیش از دو سال زمان برد و چندین بار در ترانه ها و آهنگ های آن تجدید نظر شد. به عنوان مثال آهنگ سیاه پوش ها ابتدا با ریتم شش و هشت ضبط شد اما در انتخاب ریتم نهایی تجدید نظر شد. تمام اشعار این آلبوم از ایرج جنتی عطایی هستند و تمام تنظیمها توسط استیو مک کرام انجام شدهاند. این آلبوم آخرین همکاری سیاوش قمیشی با استیو مک کرام، ایرج جنتی عطایی و ابی محسوب میشود.
خوانندگانی که سیاوش قمیشی برای آنها آهنگسازی کرده است عبارتند از:
ابی، احمدرضا نبیزاده، اندی، بتی، داریوش، ستار، امیر رسائی، افشین مقدم، ضیاء، شاهرخ، رامش، سلی، شهرام شبپره، شهرام صولتی، شهره صولتی، سوزان روشن، حبیب محبیان، ابی لیتلز، معین، شهریار، عارف، فرزین، لیلا فروهر، داود بهبودی، مهسا ناوی، شیلا، مارتیک، عماد رام، شادمهر عقیلی، منصور، مهرداد آسمانی، پیروز، ناهید، هومن گنجور، فیروزه رسولی، سعید محمدی، بیژن آریا، آرین، رسول نادری و…
در بین معروفترین و موفقترین آهنگهای ساخته شده توسط سیاوش قمیشی برای دیگر خوانندگان میتوان به این موارد اشاره کرد:
کی اشکاتو پاک می کنه برای ابی، گل بارون زده برای داریوش، فردا برای معین، یوسف کنعان برای ستار، چی صدا کنم تو رو برای لیلا فروهر، فصل عشق برای حبیب، زمستون برای افشین مقدم، شکست برای فرزین، رفتم من از یاد برای امیر رسایی، کبوتر عشقت برای شهرام شب پره، ولگرد برای شهره، دو خط موازی برای شهرام صولتی، غریبه برای شاهرخ، روح شیطون برای سوزان روشن، قایق کاغذی برای منصور، دارم عاشق میشم برای بتی، یکی شدن برای احمدرضا نبی زاده، عشق برای عارف، قایقران برای ضیا، فرنگیس برای عماد رام، عشق اول برای اندی و پاییز برای شادمهر عقیلی.
برای دیدن جزئیات بیشتر در مورد آلبومها و آهنگهای سیاوش قمیشی و آهنگهای ساخته شده توسط او برای دیگر خوانندگان به ترانه شناسی سیاوش قمیشی مراجعه شود.
در ادامه توضیحاتی در مورد برخی از معروفترین آهنگها و آلبومهای سیاوش قمیشی آورده میشود.
مجموعه آهنگهای عروسک شب
این آلبوم، غیررسمی است و شامل اجراهای خصوصی سیاوش قمیشی در زمان قبل از انقلاب در تهران میباشد. سیاوش خود این آهنگها را ساخته، نواخته و خوانده است و با امکانات کمی نظیر ضبط صوتی که در اختیار داشته است اقدام به ضبط آنها کرده است. پس از آن که سیاوش، ایران را ترک میکند این آهنگها در خانهٔ او میمانند و دست به دست و کپی میشوند. بعدها سیاوش برخی از این آهنگها را در آمریکا با کیفیت مطلوب ضبط و در قالب آلبومهای مختلف برای خود و دیگر خوانندگان منتشر کرد. امروزه آهنگهای این آلبوم غیررسمی با کیفیتی بسیار پایین در دسترس هستند.
اجرای اولیهٔ آهنگ «فرنگیس» نیز در این مجموعه به چشم میخورد. او این آهنگ را در خانه خود در تهران بصورت خصوصی خوانده و ضبط کرده بود. بعدها در آلبومی تحت عنوان فرنگیس در سال ۱۳۵۳ آن را عرضه کرد که باعث معروف شدن او شد. این آهنگ توسط سیاوش چندین بار خوانده شد که معروف ترین آنها در آلبوم خواب بارون هست که در سال ۱۳۵۹ در آمریکا ضبط شده است.
در میان این آهنگها، در همان سالهای قبل از انقلاب آهنگهای «حرفاتو بزن»، «پیدا نمیشه» و «پاییز» را بتی؛ آهنگ «خورشید خزان» و «پیچک» را ابی؛ آهنگ فرنگیس را عماد رام و آهنگ «ای رسیده از راه» را عارف خواندند.
سیاوش آهنگ «خورشید خزان» را با تغییر کامل ترانه و کمی تغییر جزئی در آهنگ به ابی داد که اسم آن آهنگ، «خالی» است. یعنی بر خلاف رسم همیشه که ابتدا سیاوش ترانه را میگیرد و بعد روی آن آهنگ میگذارد، این بار آهنگ موجود بود و نیاز بود تا ترانهای گفته شود تا در قالب این آهنگ بگنجد. زویا زاکاریان از پس این ترانه برآمد و آهنگ خالی شکل گرفت. لازم به ذکر است که دو آهنگ «ستارههای سربی» و «شبگریه» نیز به همین شیوه توسط ایرج جنتی عطایی بر روی دو ملودی از پیشساختهٔ سیاوش قمیشی ترانهسازی و توسط ابی خوانده شدهاند. آهنگ «قبله» نیز از این مجموعه طی سالهای بعد توسط ابی در آلبوم ستارههای سربی خوانده شد.
بعد از انقلاب، از بین این آهنگهای قدیمی سیاوش، آهنگ «قصه» را شهره، آهنگ «حرفاتو بزن» را سوزان روشن و آهنگ «غرقابهٔ درد» را مارتیک خواندند. همچنین آهنگ «معبد شهید» با تغییر کامل ترانه به احمدرضا نبی زاده داده شد.
سه آهنگ «اسیر»، «سرنوشت» و «تن زخمی» از این مجموعه را پسر سیاوش، علیرضا قمیشی در ایران بدون کسب اجازه از سیاوش در ایران خواند که نارضایتیهای سیاوش را در پی داشت. همچنین آهنگ «پاییز» از این مجموعه را شادمهر عقیلی در ایران خواند اما بنا به ملاحظات و گرفتن مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نام سیاوش قمیشی روی جلد آلبوم نوشته نشد.
در این مجموعه، آهنگی به نام «در سوگ هایده» وجود دارد که متأسفانه راجع به انگیزه این ترانه و سال دقیق ضبط آن اطلاعات دقیقی در دست نیست.
آهنگ زمستون
سیاوش قمیشی این آهنگ را قبل از انقلاب در ایران برای افشین مقدم ساخته است. این آهنگ پس از انتشار تا به امروز به قدری محبوب شده است که خوانندههای زیادی آن را با تنظیمهای گوناگون خواندهاند. سیاوش یک نسخه بی کلام از این آهنگ را با تنظیم استیو مک کرام در آلبوم ستارههای سربی ابی قرار داده است. این آهنگ گاهی در برنامههای رادیویی ایران پخش میشود.
آهنگ گل بارون زده
گل بارون زده، سرودهٔ ایرج جنتی عطایی، تنها آهنگ سیاوش قمیشی برای داریوش با تنظیم آندرانیک است. این ترانه در آلبوم شقایق داریوش و دفتر شعر «زمزمههای یک شب سی ساله» ایرج جنتی عطایی قرار دارد. سیاوش قمیشی، ایرج جنتی عطایی و داریوش اقبالی به خاطر این آهنگ به نهادهای امنیتی رژیم پهلوی فراخوانده شدند زیرا این ترانه مدتی بعد از اعدام خسرو گلسرخی ساخته شد و نهادهای امنیتی باور داشتند که منظور از «گل سرخ» در این شعر، خسرو گلسرخی است. پس از اینکه در متن ترانه «گل بارون زده من، گل سرخ نازنینم» به «گل یاس نازنینم» تغییر یافت، این آهنگ مجوز ساخت گرفت. سیاوش در هنگام کار بر روی این ترانه از مضمون و هدف ترانه اطلاعی نداشته است.
آلبوم خواب بارون
سیاوش قمیشی بعد از ورود به آمریکا با دوست قدیمی به نام جمال نادر که نوازنده گیتار بود برخورد کرد و برای این که بیکار نباشند و از روی سرگرمی با کمک یکدیگر به مدت یک سال و نیم بر روی ساخت این آلبوم کار کردند و سال ۱۹۸۰ (۱۳۵۹ شمسی) کار تهیه این آلبوم به پایان رسید اما از آنجایی که هیچ کمپانی ای برای عرضه آلبومهای ایرانی وجود نداشت، مدتها این آهنگها نزد سیاوش ماندند تا اینکه شرکت کلتکس رکوردز در لسآنجلس آمریکا تأسیس شد و این آلبوم توسط آنها منتشر شد. بعد از این آلبوم سیاوش تا چندین سال نخواند و فقط برای دیگر خوانندگان آهنگسازی میکرد.
آلبوم حکایت
این آلبوم که در سال ۱۳۷۱ منتشر شده است سرآغازی برای تصمیم سیاوش قمیشی به کار خوانندگی به زبان فارسی بود. چرا که پیش از این آلبوم سیاوش تصمیم به خوانندگی نداشت. مسعود فردمنش چند شعر داشت که میخواست دکلمه کند و این پیشنهاد را به سیاوش قمیشی داد که او آهنگ بسازد و بخواند و مسعود خود دکلمه کند و با همکاری همدیگر آلبومی تهیه کنند. سیاوش نیز این پیشنهاد را پذیرفت. محبوبیت این آلبوم به قدری شد که آنها را شگفت زده کرد چرا که آنها انتظار استقبال خوب مردم از این آلبوم را که بیشتر حالت دکلمه داشت، نداشتند. ترانه معروف پرندههای قفسی در این آلبوم قرار دارد.
در این آلبوم سه آهنگ حکایت، پرندههای قفسی و شکایت توسط آندرانیک تنظیم شدهاند و مابقی آهنگها توسط خود سیاوش تنظیم شدهاند. همچنین تمام تکنوازیهای پیانو در این آلبوم را خود سیاوش نواخته است.
آلبوم قصه گل و تگرگ
این آلبوم که در سال ۱۳۷۴ منتشر شده است از جمله آلبومهای موفق و پرطرفدار سیاوش قمیشی به شمار میرود که در آمریکا ضبط شده است. آهنگهای این آلبوم پیش ترها توسط سیاوش در ایران ساخته شده بودند و برخی از آنها را نیز سیاوش در ایران خوانده بود. سیاوش قمیشی آهنگ فصل پاییزی این آلبوم را در فصل پاییز در میان درختان ساخته است. در این آلبوم، آهنگهای غروب، روزهای برفی و فاصله توسط استیو مککرام و آهنگهای فصل پاییزی، چه دردیست و قصه گل و تگرگ توسط آندرانیک تنظیم شدهاند. همچنین ترانهٔ روزهای برفی توسط خود سیاوش در ایران سروده شده است. فریبرز لاچینی؛ موسیقیدان، آهنگساز و نوازنده سرشناس پیانو، آهنگ «چه دردیست» از این آلبوم سیاوش را به صورت بی کلام با پیانو نواخته است و آن را در یکی از آلبوم های بی کلام خود به نام بوی دیروز (شماره ۳۱) گنجانده است.
اولین آهنگ این آلبوم، غروب نام دارد که پیش از انتشار آن در آلبوم، ابی آن را شنید و بسیار به آن علاقهمند شد و به سیاوش پیشنهاد داد تا این آهنگ را بصورت مشترک بر روی صحنه بخوانند. سیاوش نیز این پیشنهاد را پذیرفت. این آهنگ بصورت مشترک در در سال ۱۹۹۴ در کنسرت کلن آلمان توسط سیاوش و ابی اجرای زنده شد. بعدها نوار اجرای زندهٔ مشترک این آهنگ توسط مردم دست به دست شد و این در حالی بود که ابی و سیاوش تا مدتها از انتشار آن بیاطلاع بودند.
آلبوم شهر خورشید
این آلبوم تنها آلبوم بی کلام سیاوش قمیشی است که در سال ۱۳۷۴ توسط کمپانی امریکایی علاءالدین “Alladin Records” منتشر شده است. آهنگهای این آلبوم شامل برخی از آهنگهای معروف ساخته شده توسط سیاوش برای خود و دیگر خوانندهها هست. کار تنظیم، پروگرمینگ، میکسینگ، مهندسی صدا و تهیه ی این آلبوم توسط استیو مککرام و مسترینگ آن توسط جان پولیتو (John Polito) انجام شده است. جان پولیتو درباره این آلبوم گفته است: این آلبوم با طرحی از موسیقی خاص خاورمیانه، فلامنکوی اسپانیایی، پاپ و جاز آنقدر دلپذیر است که خواهد توانست آن دسته از افرادی که صرفاً نمی خواهند موسیقی بی محتوا گوش دهند را جذب خویش نماید.
از آنجایی که این آلبوم توسط یک کمپانی امریکایی عرضه شد بنابراین اسامی غیر فارسی برای آهنگ ها برگزیده شد. تمامی آهنگ ها به انگلیسی نام گذاری شدند به جز سومین آهنگ که به زبان ایتالیایی است. هیچ یک از اسامی آهنگ ها معادلی برای نام اصلی فارسی خود نیستند. سومین آهنگ از این آلبوم Illuminata نام دارد که در زبان ایتالیایی به معنای روشن است.
آلبوم نقاب
سیاوش قمیشی و یغما گلرویی
آلبوم نقاب در سال ۱۳۸۱ منتشر شده است که حاصل اولین همکاری موفق سیاوش قمیشی با هنرمندانی چون اروین خاچیکیان (به عنوان تنظیم کننده) و یغما گلرویی (به عنوان ترانه سرا) میباشد. سیاوش قمیشی به گفته ی خود در این آلبوم بعد از مدت ها نوعی ریسک کرده است و خواسته است تا سبک جدیدی را نسبت به کارهای گذشته خود ارائه کند که با استقبال گسترده مردم مواجه شده است. آهنگ دوم این آلبوم «خاطره» نام دارد که در دستگاه چهارگاه و به سبک موسیقی ترنس ساخته شده است. تمام آهنگهای این آلبوم توسط اروین خاچیکیان تنظیم شدهاند. اِروین خاچیکیان با این آلبوم برای اولین بار در ایران شناسانده و مشهور شد. سیاوش دربارهٔ ترانه میلاد گفته است یک روز صبح که از خواب بیدار شده است سراغ تلفن خانه خود رفته و پیغامها را چک میکرده که به پیغام دختری میرسد که ترانه میلاد را زمزمه میکرده است و به قدری در او تأثیر میگذارد که تصمیم میگیرد تا آهنگی به روی این ترانه بگذارد. فریبرز لاچینی، این آهنگ را به صورت بی کلام با پیانو نواخته است و آن را در آلبوم بی کلام خود به نام بوی دیروز (شماره ۲۷) گنجانده است.
آلبوم بی سرزمین تر از باد
این آلبوم که در سال ۱۳۸۲ منتشر شده است، حاصل ادامه همکاریهای موفق سیاوش با اروین خاچیکیان (به عنوان تنظیم کننده) و یغما گلرویی (به عنوان ترانه سرا) میباشد. تمام آهنگهای این آلبوم توسط اروین خاچیکیان تنظیم شدهاند. آهنگ بی سرزمین تر از باد به سبک موسیقی ترنس ساخته شده است. سیاوش در این آهنگ با اجازهٔ یغما گلرویی دو ترانه او را با هم ادغام کرده است. فریبرز لاچینی، این آهنگ را به صورت بی کلام با پیانو نواخته است و آن را در آلبوم بی کلام خود به نام بوی دیروز (شماره ۲۸) گنجانده است.
سیاوش قمیشی برای اولین بار در آهنگهای ایرانی به پیشنهاد اروین خاچیکیان از تکنیک Backmasking (به فارسی: نهانسازی در برگردان) در آهنگ پرسه (زمان ۳:۰۶) از این آلبوم استفاده کرده است. این قسمت از آهنگ، ابتدا خالی بود که تصمیم گرفتند گیتار سولو بگذارند و بعد به دلایلی نشد. سپس دختری را آوردند تا روی آن قسمت بخواند و این بار هم نتیجه کار جالب نشد تا اینکه نهایت اِروین پیشنهاد معکوس کردن صدا را داد و سیاوش هم پذیرفت. در واقع این قسمت، برگردان قسمت زیر از آهنگ است:
شونه به شونه میرفتیم من و تو تو جشن بارون
حالا تو نیستی و خیسه چشمای من و خیابون
سیاوش قمیشی برای اولین بار در این آلبوم است که آهنگ ساخته شده توسط شخصی دیگر را میخواند. ترانه دریای مغرب توسط بهمن کاظمیان سروده و ساخته شده است که در آن زمان حدود ۱۴ سال سن داشته است و سیاوش قمیشی با شنیدن این آهنگ که او با گیتارش بر روی ترانه حودش گذاشته بود و میخواند تحت تأثیر قرار میگیرد و تصمیم به خواندن آن میگیرد. آخرین آهنگ این آلبوم آهنگ نفس بکش است که سیاوش ساخت آن را به دلیل جزئیات زیادش وقت گیر توصیف کرده و آن را شبیه به موسیقیهایی که برای فیلمهای خوب ساخته میشوند میداند. همچنین گفته است که اگر روزی تصمیم به تولید یک آلبوم بی کلام بگیرد حتماً آهنگ نفس بکش را در آن خواهد گنجاند.
آلبوم روزهای بی خاطره
این آلبوم در سال ۱۳۸۴ منتشر شده است. همهٔ آهنگهای این آلبوم به شیوهٔ موسیقی الکترونیک توسط آلن جی ناظاریان تنظیم شدهاند. آهنگ مشهور «تصور کن» که مضمونی سیاسی-اجتماعی دارد در این آلبوم قرار دارد. این ترانه توسط یغما گلرویی سروده شده است. سیاوش، این آهنگ را شبیه به آهنگی از جان لنون به نام «Imagine» میداند که مضمونی مشابه دارد.
آلبوم غروب تا طلوع
این آلبوم که در سال ۱۳۸۵ منتشر شده است، ریمیکس برخی از مشهورترین آهنگهای خود سیاوش است که دوباره بعد از چندین سال آنها را با تنظیمی متفاوت خوانده است. تمام آهنگهای این آلبوم توسط رامون تنظیم شدهاند.
آلبوم رگبار
این آلبوم در سال ۱۳۸۷ منتشر شده است. تهیه این آلبوم حدوداً ۳ سال طول کشید و بیشتر از سایر آلبومهای سیاوش زمان برد. در این آلبوم برخلاف دو آلبوم نقاب و بی سرزمین تر از باد، از سبک موسیقی ترنس خبری نیست. این آلبوم به سبک موسیقی هاوس و ترنس آکوستیک است. تمام آهنگهای این آلبوم توسط رامون تنظیم شدهاند. از نظر سیاوش قمیشی دو آهنگ گل من و دلتنگی در این آلبوم با استقبال بیشتری از طرف هواداران مواجه شدهاند.
آهنگ طاقت بیار رفیق
این آهنگ اولین تک آهنگ سیاوش قمیشی محسوب میشود که در سال ۱۳۸۸ ضبط شد. بعد از این آهنگ، سیاوش آلبوم یادگاری را منتشر کرد و پس از این آلبوم تا به امروز هر چند ماه یکبار سیاوش یک تک آهنگ جدید را منتشر کرده است. آهنگ طاقت بیار رفیق که به سبک موسیقی ترنس ساخته شده است همزمان با اعتراضات پس از انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۳۸۸ در ایران منتشر شد. ترانه طاقت بیار رفیق توسط سید مهدی موسوی سروده شده است که از چند ماه قبل تر از وقایع اعتراضات مردمی سال ۱۳۸۸ در ایران در دست سیاوش بود.
آلبوم یادگاری
این آلبوم، آخرین آلبوم رسمی سیاوش قمیشی هست که در سال ۱۳۸۹ ضبط شده است. سیاوش در این آلبوم بر خلاف عادت دیرینهٔ خود در آلبومهای قبلی، با چند تنظیم کننده کار کرده است. او آهنگ «بی خیال» از این آلبوم را برای تنظیم ابتدا به استیو مک کرام داد اما تنظیم استیو برای سیاوش راضی کننده نبود و قدیمی به نظر میرسید به همین خاطر تنظیم این آهنگ را به نیما وارسته سپرد و نهایتاً تنظیم او را پذیرفت. بعد از این آلبوم، سیاوش با فاصلهٔ هر چند ماه، یک تک آهنگ جدید را تا به امروز منتشر کرده است.
آهنگ پرنده
اجرای آهنگ پرنده بر روی صحنه بصورت مشترک توسط سیاوش قمیشی و معین
سیاوش قمیشی در سال ۱۳۹۲ آهنگ پرنده را ساخت و آن را برای نخستین بار در سالهای فعالیت خوانندگیش بصورت مشترک با معین ضبط کرد. فریبرز لاچینی؛ موسیقیدان، آهنگساز و نوازنده سرشناس پیانو، این آهنگ سیاوش را به صورت بی کلام با پیانو نواخته است و آن را در یکی از آلبوم های بی کلام خود به نام بوی دیروز (شماره ۳۱) گنجانده است.
پیش از این نیز سیاوش در بعضی آهنگهایی که برای دیگران میساخت، در برخی از قسمتهای آهنگ، خیلی کوتاه بصورت صدای دوم همراه با آنها خوانده بود. از این دست آهنگها میتوان به آهنگهای «گلِ یخ» از ابی، «دل دیوونه»، «قصه»، «ولگرد»، «عروسی» و «یک اتفاق ساده» از شهره، «غصه نخور» از شهرام صولتی و «شاپرک» از شهرام شب پره اشاره کرد که سیاوش آنها را ساخته است و در برخی از قسمتهای این آهنگها، به عنوان صدای دوم (صدای دوم به صورت همزمان) همراه با خواننده اصلی همخوانی کرده است.
آهنگ تهران
سیاوش قمیشی در بهار سال ۱۳۹۴ آهنگ تهران را ساخت. او این آهنگ را با الهام از خاطرات و مناظری که از تهران قدیم در ذهن خود دارد ساخته است. مناظری همچون زرد شدن برگهای درختان چنار خیابان پهلوی (خیابان ولیعصر کنونی) در فصل پاییز. در موزیک ویدئوی این ترانه مناظری از محله سکونت قدیمی سیاوش در تهران به تصویر کشیده شده است. چند جوان از تهران در گرفتن عکسها و ساخت موزیکویدئوی تهران با سیاوش همکاری کردند. گفتنی است سیاوش قمیشی در زمان قبل از انقلاب در منطقه یوسفآباد تهران، حوالی پارک شفق، کوچه نوزدهم سکونت داشته است.
بازخوانی آثار دیگران
تنها آهنگی که سیاوش قمیشی بازخوانی کرده است، آهنگ «گلی جان» است که در زمان قبل از انقلاب توسط پوران خوانده شده بود. گفتنی است تاکنون سیاوش قمیشی تمام آهنگهای خود را خود ساخته است بهجز آهنگهای «گلی جان» و «دریای مغرب».
بازگشت به ایران
سیاوش قمیشی همانگونه که خود در مصاحبههایش گفته است مشتاق به بازگشت به وطن است اما تاکنون هیچگاه تقاضایی برای برگشت به ایران نکرده است. او میگوید که تأیید شدن از طرف مردم برای او کافی است و نیازی به تأیید شدن از طرف هیچ مقام مسئولی در ایران را ندارد. او عقیده دارد مادامی که فروش سی دیهایش در ایران ممنوع و غیرقانونی هستند پس برگشتن برای او بی معناست. با وجود ممنوعییت فروش آلبومهای سیاوش قمیشی در ایران، برخی از آهنگهای او به صورت بی کلام از رادیو و تلویزیون صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران هر از چند گاهی پخش میشوند.
محمدحسین صفار هرندی: وقتی طرف در محیطی رفته و برخی از اجراها را داشته با خانمها، معلوم است که این مسائل برای ما قابل قبول نیست و آن فرد خودش را در میزانسن دیگری تعریف کرده است. به نظر من آن موضوع تقصیر خود این شخص بود. خودش موقعیتی که اینجا داشت را ترک کرد و من اکنون از زبان دوستانش میشنوم که چه آوارهای شده است و به چه نگونبختی رسیده است. گاهی زیادهخواهی افراد در این قضیه مهم است …
در اواسط دهه هشتاد شمسی سیاوش قمیشی برای اجرای کنسرت در مراسمی باشکوه در جزیره کیش دعوت شد. علی رغم پیشنهاد رقم بسیار بالا به سیاوش قمیشی، او این پیشنهاد را رد کرد. آثار سیاوش قمیشی در ایران اجازه پخش و فروش ندارند. با این حال برخی آهنگهای او بصورت بی کلام در رادیو و تلویزیون صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران پخش میشوند.
سیاوش قمیشی و ابی (سال ۱۳۹۴) در سال ۱۳۸۱ سیاوش قمیشی در پی تهیه و اجرای آلبوم شب نیلوفری برای ابی دچار اختلاف نظراتی با ابی شد که نهایتاً منجر به قطع همکاریهای این دو هنرمند شد. سیاوش قمیشی فقط سازندهٔ ملودیهای آلبوم شب نیلوفری بود و در دیگر کارهای تهیه این آلبوم حضور و نظارت نداشت. در نتیجه طی ضبط آلبوم شب نیلوفری، سیاوش قمیشی در استودیو حضور نداشت و نتیجتاً این آلبوم با سطح کیفی نامطلوب منتشر شد و بر خلاف آلبوم ستارههای سربی، سیاوش قمیشی همه کارهٔ این آلبوم نبود.
به گفتهٔ سیاوش، ابی خوانندهٔ بیشترین و بهترین آهنگهای او بوده است. سیاوش قمیشی تاکنون ۲۷ آهنگ برای ابی ساخته است و از این رو، ابی در میان خوانندگان، بیشترین تعداد از آهنگهای سیاوش قمیشی را خوانده است. ابی و سیاوش همچنان رابطهای دوستانه با یکدیگر دارند.
شهرام شب پره در مصاحبهای تلویزیونی با شبکه تلویزیونی فارسی۱ در سال ۱۳۹۲ انتقادهایی با لحنی تند علیه سیاوش قمیشی مطرح کرد. این گفتههای شهرام شب پره واکنشهای منفی گستردهای از سوی هواداران سیاوش قمیشی داشت اما سیاوش قمیشی در قبال این گفتههای شهرام سکوت کرد. سرانجام شهرام شب پره در سال ۱۳۹۴ در برنامه چند شنبه با سینا از شبکه فارسی۱ حضور یافت و از سیاوش عذر خواهی کرد.
موسیقی فیلم
بوی گندم
آثار منتشر شده سیاوش قمیشی
۱۳۴۲ عروسک شب
۱۳۵۳ فرنگیس
۱۳۵۹ خواب بارون
۱۳۷۱ حکایت
۱۳۷۳ تاک
۱۳۷۴ قصهٔ گل و تگرگ
۱۳۷۴ شهر خورشید (بی کلام)
۱۳۷۵ هوای خانه
۱۳۷۶ قصهٔ امیر
۱۳۷۷ قاب شیشهای
۱۳۷۹ شکوفههای کویری
۱۳۸۰ حادثه
۱۳۸۱ نقاب
۱۳۸۲ بیسرزمینتر از باد
۱۳۸۴ روزهای بیخاطره
۱۳۸۵ غروب تا طلوع
۱۳۸۷ رگبار
۱۳۸۹ یادگاری
منبع ها و صفحات رسمی سیاوش قمیشی